Ontwerpen van een logo.
Een logo is een belangrijk onderdeel van de branding van je bedrijf en kan een grote impact hebben op de manier waarop het bedrijf wordt waargenomen door jouw klanten.
Definieer de doelgroep en merkidentiteit
Voordat ik begin met het ontwerpen van een logo, moet ik de doelgroep van het bedrijf begrijpen en de merkidentiteit vaststellen. Welke waarden en kernboodschappen wil het bedrijf communiceren met haar klanten?
Maak een mindmap
Ik begin met het creëren van een mindmap om ideeën te genereren voor het logo. Dit doe ik door plaatjes te zoeken die alles te maken hebben met het onderwerp van het bedrijf, de doelgroep en merkidentiteit.
Kies een stijl, de kleuren en typografie
Ik kies een stijl die past bij de doelgroep en merkidentiteit van het bedrijf. Bijvoorbeeld modern, klassiek, minimalistisch, natuurlijk of speels. Kleuren hebben een grote invloed op de perceptie van het logo.
Ik kies kleuren die passen bij de merkidentiteit en de doelgroep, en houd rekening met de psychologie van kleuren. Ik kies een lettertype dat past bij de stijl en merkidentiteit van het bedrijf.
Het lettertype moet leesbaar zijn en de boodschap van het merk ondersteunen.
Maak meerdere ontwerpen
Ik maak verschillende ontwerpen en vraag feedback van anderen, zoals collega’s of vrienden. Het is belangrijk om het ontwerp te testen op verschillende schalen en op verschillende achtergronden. Zo lever ik natuurlijk altijd het ontwerp aan met een transparante achtergrond.
Uiteindelijk is het vaak je gevoel die past bij één van deze ontworpen logo’s. Een goed ontworpen logo kan een sterke impact hebben op de perceptie van je bedrijf door de klanten en kan bijdragen aan een succesvolle branding.